Bună seara. Este cu siguranță un privilegiu să vă vorbesc în seara aceasta. Aveam de gând să încep glumind despre cât de mare este tema mea pentru această seară, dar sărmanul Roland a primit întreaga Predică de pe Munte, așa că cred că nu am motive să mă plâng. Sunt recunoscător că mi s-au acordat două ore pentru a acoperi adecvat acest subiect.
Fără glume acum, să trecem direct la subiect.
"Care este cea mai grea parte a vieții creștine?" Luați 30 de secunde să notați răspunsul la această întrebare în caietul dvs. de conferință. Am căutat online un sondaj care să pună această întrebare. Nu am găsit unul. Aș fi cu adevărat curios să aflu care ar fi fost răspunsurile principale. Ați terminat de scris? Câți dintre voi ați scris ceva? Poate unii dintre voi au spus, "lupta împotriva păcatului." Nu sunt sigur ce alte răspunsuri ați fi putut găsi. O să mă avânt aici. A scris cineva asta? Aș îndrăzni să spun că așteptarea de la Dumnezeu este una dintre cele mai dificile lucruri la care suntem chemați să facem.
Deschideți Biblia la Matei 4:1-11. Mi-am intitulat predica "Așteptându-l pe Dumnezeu în pustie." Pastorule, liderule, trebuie să aștepți la Dumnezeu pentru provizie, pentru recunoaștere și pentru promovare (Matei 4:1-11).
[Rugăciune]
În Matei 3, Isus este botezat, iar slujirea Sa publică începe. Tatăl vorbește din ceruri, iar Duhul coboară peste Hristos, simbolizând dependența Sa de Duh pentru întreaga Sa slujire pământească. Apoi, imediat după botezul Său, Isus este condus în pustie pentru a se confrunta cu diavolul.
Acest eveniment are o semnificație masivă în viața lui Hristos. Isus trebuia să dovedească că El, al doilea Adam, va reuși acolo unde Adam a eșuat, asigurând astfel dreptatea noastră în El. Cu toate acestea, în seara aceasta, vreau să analizez această poveste prin prisma a ceea ce putem învăța de la Hristos despre rezistența la ispită.
Pastorule, liderule, la un moment dat, și pe tine Duhul te va conduce în pustie. Ce este pustia? Pustia este un loc în care circumstanțele dureroase devin fundalul pentru ispite puternice. Pentru Isus, acele circumstanțe includeau foamea fizică, slăbiciunea, izolarea, expunerea și durerea.
A fost voia Tatălui ca Isus să postească în pustie. Indicația este că avea apă, dar nu mâncare. După patruzeci de zile, se pare că Isus a început să simtă "foame adevărată", care este avertismentul corpului că este pe cale să înceapă să mănânce țesut muscular pentru a se menține în viață. Pe scurt, El era înfometat. Și atunci Satan apare cu cele trei lovituri ale sale.
Circumstanțele dureroase pot deveni adesea o fereastră prin care Satan poate pătrunde în mintea noastră. Rănirea fizică, fie a ta, a soției tale sau a unuia dintre copiii tăi. Un diagnostic de sănătate devastator. Colaps financiar. O trădare șocantă. Pierderea bruscă a unui iubit. Un accident auto. Un incendiu la casă. O despărțire în biserică. Moartea unui vis pe care îl hrăneai.
Alteori, pustia nu este un eveniment catastrofal unic. În schimb, este acumularea unei aglomerări prelungite și nesănătoase. Insomnie. Îngrijorări legate de copii sau nepoți. Necesități financiare iminente. Un automobil sau o casă care se strică mereu. Sau dileme de conducere stresante. Aceste tipuri de presiuni ne fac susceptibili la ispită. Dintr-o dată, minciunile pe care nu ai fi visat să le crezi în timpurile bune par să aibă mult mai mult sens. Trebuie să fii atent!
Dar amintește-ți că Dumnezeu orânduiește pustia. Frați și surori, cine l-a condus pe Isus în pustie, conform versetului 1? A fost Duhul. Dumnezeu nu l-a ispitit pe Isus, dar a permis, așa cum a făcut și în viața lui Iov, ca Satan să-L ispitească.
Amintește-ți, Dumnezeu și Satan au scopuri duale în ispită. Scopul lui Satan era să-l facă pe Isus să păcătuiască; scopul lui Dumnezeu era să-L testeze pentru a dovedi că acolo unde Adam, Israel și întreaga umanitate au eșuat, Hristos va reuși. Spui, "Dar nu vreau să fiu testat!" Ah! Acolo e buba. Cea mai mare ispită cu care s-a confruntat Hristos în pustie a fost să recurgă la măsuri păcătoase pentru a scăpa de suferință. Și aceasta este ispitirea cu care ne vom confrunta și noi.
Acum, să fim clari, nu este nimic greșit în a recurge la mijloace legitime pentru a scăpa de suferință. Nu există trofee în cer pentru cei care sunt gluttoni pentru pedeapsă. Dar știți cu toții la ce mă refer când spun că sunt momente în viață când Dumnezeu te "închide" astfel încât pur și simplu nu există scăpare din cuptor fără a-ți compromite convingerile. Aceasta a fost situația cu care s-a confruntat Isus.
Acum, să analizăm ispitele diavolului.
Minciuna subiacentă în această ispită era "nu poți aștepta provizionul Tatălui tău." Desigur, Isus era înfometat, așa că afirmația lui Satan suna adevărat. Nu numai că, dar diavolul a apelat la poziția lui Hristos. De ce ar trebui tu, Fiul lui Dumnezeu, dintre toți oamenii, să mori de foame în pustie? Știi, există o modalitate ușoară de a rezolva asta."
Păstorii și slujitorii sunt adesea ispitiți să nu aibă încredere în Dumnezeu cu finanțele lor. Taie colțuri sau recurg la priorități nebiblice pentru a face față când ar fi trebuit să aștepte pur și simplu la Dumnezeu. Poate că te afli acum într-un timp de testare financiară. Aștepți ca Dumnezeu să-ți asigure?
De ce ar fi fost păcat pentru Isus să transforme pietrele în pâine? Pot să mă gândesc la două motive. În primul rând, ar fi fost în contradicție cu misiunea lui Hristos de a trăi și de a suferi ca un om. Evrei 2:17 spune că Hristos a trebuit să fie făcut asemenea fraților Săi în toate privințele pentru a fi "un Mare Preot milostiv și credincios în lucrurile care privesc pe Dumnezeu, pentru a face ispășire pentru păcatele poporului."
Niciodată nu ni se spune că Isus a făcut un miracol doar pentru a-și ușura viața. A face așa ar fi anulat întregul scop al venirii Sale. Toate miracolele au fost făcute în supunere față de Tatăl Său pentru binele altora și pentru a-și dovedi cine era. Deci, oricât de inofensivă ar părea această ispită la început, era cu adevărat insidioasă.
Al doilea motiv pentru care ar fi fost păcat pentru Hristos să transforme pietrele în pâine este că ar fi trădat lipsa de încredere în Tatăl Său. Tatăl urma să-l lase pe Isus să moară de foame? Și la final, vom vedea că Tatăl a avut grijă de Fiul Său.
Cum a răspuns Isus la prima ispită (v. 4)? Ce înseamnă asta? Toate citatele lui Hristos din acest pasaj sunt din Deuteronom 6-8, ceea ce este o observație fascinantă. Asta înseamnă că ar trebui să vedem paralele între ispita lui Israel în pustie și ispita lui Hristos. (Desigur, Israel a petrecut patruzeci de ani în pustie; Hristos a petrecut patruzeci de zile. Așa că există paralele.)
Prima citare a lui Hristos este din Deuteronom 8:3, unde Moise explică că Dumnezeu i-a lăsat pe israeli să înfometeze, apoi i-a hrănit cu mană pentru a-i învăța această lecție. Dacă israeliții ar fi fost lăsați să muncească pentru hrana lor, ar fi început să aibă încredere în ei înșiși în loc de DOMNUL. Dar Dumnezeu voia să le învețe, "Nu aveți nevoie de hrană; aveți nevoie de Mine. Și dacă vă bazați cu adevărat pe Mine, veți atârna și de fiecare cuvânt al Meu."
Sunt atât de multe aplicații aici. Urâm slăbiciunea, nu-i așa? O urâm, o urâm, o urâm! Vrem să fim puternici și independenți! Problema este că, oricât ne-am păcăli, nu suntem niciodată independenți! Ne bazăm pe Dumnezeu pentru fiecare suflare! Și deși insistăm să fim independenți, Dumnezeu insistă să ne facă să avem încredere în El! Cine crezi că va câștiga acea bătălie a voințelor?
Câteodată Dumnezeu trimite foamea pentru a ne învăța să ne bazăm pe El pentru hrana noastră. Dumnezeu poate să-ți ia slujba pentru a te învăța să te bazezi pe El pentru alta. El poate să permită slăbiciunea fizică în viața ta pentru a te învăța să te bazezi pe El pentru sănătatea ta. El poate să permită conflicte în biserica ta sau în familia ta pentru a te învăța să te bazezi pe El și nu pe abilitățile tale de păstorire.
Spui, "Îmi încredințez pe Dumnezeu." Atunci ce faci cu Cuvântul Său? În citatul din Deuteronom, Moise poruncește o nouă focalizare: "Omul nu va trăi doar cu pâine, ci cu fiecare cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu."
Pastorule, s-ar putea să simți că ești scurt la provizie fizică, dar Dumnezeu te-a înzestrat cu ceva mult mai valoros în abundență glotonă. Nu mai plânge de foamea ta fizică și ospătează-te cu Cuvântul Lui.
Aș fi vrut să am mai mult timp să dezvolt acest punct, dar meditația asupra Scripturii a fost cea mai importantă armă a lui Hristos pentru a învinge ispitirea. Dacă te afli acum în pustie, poate ar trebui să îți îndrepți atenția de la rezolvarea problemelor și să priorizezi un program de memorare a Scripturii. Cuvântul lui Dumnezeu este ceea ce te va ajuta să treci peste.
Aceasta ne conduce la a doua ispită.
Aceasta este cea mai dificilă ispită dintre cele trei de înțeles. Versetul 5 ne spune că Satan l-a dus pe Isus "pe vârful templului." Acest lucru ar putea fi în realitate, ar putea fi într-o viziune; vă las pe voi să decideți. Dar locul pe care îl descrie Matei era probabil aici. [Arată diapozitivul.]
Flavius Josephus spune despre acest loc:
"Ravina însăși era atât de adâncă încât nimeni nu putea să se aplece și să se uite în jos la fund din vârful ei; dar deasupra se afla și un portic extrem de înalt, astfel încât oricine s-ar fi uitat de pe acoperișul său, cu cele două înălțimi combinate, ar fi devenit amețit când ar fi privit în adâncimi, vederea sa neputând ajunge la fundul unei căderi atât de adânci și neînțelese."
(Acest citat este preluat din Flavius Josephus în R. T. France, Evanghelia după Matei, Comentariul Internațional Nou Testament (Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publication Co., 2007).
Așa că Satan îl duce pe Isus acolo, apoi citește Scriptura. Acum, amintește-ți, Isus tocmai terminase de citit Scriptura. Deci este ca și cum Satan își spune, "Două pot juca în jocul ăsta!" Diavolul citează Psalmul 91:11-12. Nu avem timp să ne întoarcem acolo în această seară, dar dacă ai auzit pe cineva spunând că diavolul a citat greșit Scriptura, se înșeală. Dacă diavolul a citat greșit Scriptura, atunci și Isus a făcut-o când a adăugat cuvântul "doar" la textul Vechiului Testament din versetul 10. Faptul este că parafrazele ușoare ale Scripturii sunt comune în Noul Testament. Punctul nu este că diavolul a citat greșit Scriptura